Cijenjeni učitelji,

Vaš težak, odgovoran, prelijep i nadasve važan posao poučavanja i odgoja djece često je dodatno otežan ne samo prevelikim brojem učenika u razredima, već i njihovom različitošću. U svakom se, naime, razredu nadu iznimno bistra i ona manje nadarena djeca, poslušna i mirna, neposlušna i živahna. U redovne su škole uključena i mnoga djeca s različitim bolestima, poremećajima i tjelesnim nedostacima koja često traže dodatnu pažnju i učitelja i učenika.

Kako bismo vama i djeci koju poučavate pomogli u komunikaciji s tom djecom sročili smo "Bontončić ili kako svima biti prijatelj", namijenjen, u prvom redu, učenicima. Nadamo se da će njihova pomoc i bolja suradnja s djecom koja se po nečemu razlikuju od većine olakašati i vaš rad s tom djecom.

Iako smo svjesni da vi najbolje znate kako ćete ovaj "dječji" bonton približiti svojim učenicima, željeli bismo s vama podijeliti neka svoja razmišljanja i prijedloge za uvođenje ovoga "Bontončića" u dječji život.

U "Bontončiću" govorimo o nekim teškoćama i problemima s kojima se mnoga djeca susreću već od malih nogu. Poznato je da strah često nastaje iz neznanja ili nepoznavanja nekih pojava, pa vas stoga molimo da s djecom proradite upute iz "Bontončića" kako bi kod njih uklonili strah od nekih bolesti (npr. epilepsije, dijabetesa, astme) ili otpor prema druženju s djecom koja su po svom tjelesnom izgledu različita od većine.
Djeci u prvim razredima osnovne škole trebalo bi na jednostavan način protumačiti neke bolesti ili poremećaje, pa vam nudimo nekoliko jednostavnih definicija tegoba koje smo uključili u "Bontončić".

Epilepsija - Bolest nije zarazna, a liječi se lijekovima koji malo smiruju i uspavljuju, pa je to i razlog što su ta djeca povremeno nešto sporija od druge djece. Zahvaljujući suvremenim lijekovima djeca s epilepsijom više nemaju "velike napade", već se bolest očituje kao povremeni, kratki gubitak pažnje, izgubljenost, dijete se u nešto zagleda, ne zna gdje je, ne sjeća se što se dogodilo prije nekoliko minuta i sl.

Astma - Bolest nije zarazna, a liječi se lijekovim protiv alergije u obliku pilula ili lijekovima u obliku spreja koji dijete uštrcava u usta pomoću posebne pumpice. Sprej brzo opušta grč bronha, pa dijete opet može normalno disati.Učenici u razredu kojeg pohađa astmatično dijete trebali bi znati kako pumpica izgleda i gdje je dijete drži, kako bi mu je mogli brzo dodati.

Dijabetes: Djeca koja boluju od šećerne bolesti često moraju i tijekom nastave pojesti neki keks ili neku voćku kako bi održala poželjnu razinu šecera u krvi. Učitelj bi djeci trebao protumačiti kako ta bolest mijenja razinu šecera u krvi, pa je treba umjetno održavati na poželjnoj razini lijekovima ili/i posebnim načinom prehrane.

Tjelesni nedostaci mogu biti posljedica trauma, preboljelih ili progresivnih bolesti, pa bi u svakom konkretnom slučaju o tome trebalo razgovarati s djecom. Bitno je da se djeci omogući da postavljaju pitanja kako bi i na taj način mogla smanjiti eventualne strahove ili otpore prema različitoj djeci.

Možda bi bilo dobro svakoga dana, dakako u vrijeme koje vi smatrate najprikladnijim, proraditi s djecom jednu ili dvije upute iz "Bontončića", pa ga tako približiti djeci. Rad na "Bontončiću" može se iskoristiti za općenito poticanje tolerancije prema različitostima koje, npr., uključuju i djecu različite narodnosti ili vjere.

Budući da je ovaj dječji bonton prvi pokušaj takve vrste u nas, sa zahvalnošću ćemo prihvatiti svaku vašu sugestiju i prijedlog za njegovo upotpunjavanje ili poboljšavanje.