Cijenjeni
učitelji,
Vaš
težak, odgovoran, prelijep i nadasve važan posao poučavanja i odgoja
djece često je dodatno otežan ne samo prevelikim brojem učenika
u razredima, već i njihovom različitošću. U svakom se, naime, razredu
nadu iznimno bistra i ona manje nadarena djeca, poslušna i mirna,
neposlušna i živahna. U redovne su škole uključena i mnoga djeca
s različitim bolestima, poremećajima i tjelesnim nedostacima koja
često traže dodatnu pažnju i učitelja i učenika.
Kako
bismo vama i djeci koju poučavate pomogli u komunikaciji s tom djecom
sročili smo "Bontončić ili kako svima biti prijatelj",
namijenjen, u prvom redu, učenicima. Nadamo se da će njihova pomoc
i bolja suradnja s djecom koja se po nečemu razlikuju od većine
olakašati i vaš rad s tom djecom.
Iako
smo svjesni da vi najbolje znate kako ćete ovaj "dječji"
bonton približiti svojim učenicima, željeli bismo s vama podijeliti
neka svoja razmišljanja i prijedloge za uvođenje ovoga "Bontončića"
u dječji život.
U
"Bontončiću" govorimo o nekim teškoćama i problemima s
kojima se mnoga djeca susreću već od malih nogu. Poznato je da strah
često nastaje iz neznanja ili nepoznavanja nekih pojava, pa vas
stoga molimo da s djecom proradite upute iz "Bontončića"
kako bi kod njih uklonili strah od nekih bolesti (npr. epilepsije,
dijabetesa, astme) ili otpor prema druženju s djecom koja su po
svom tjelesnom izgledu različita od većine.
Djeci u prvim razredima osnovne škole trebalo bi na jednostavan
način protumačiti neke bolesti ili poremećaje, pa vam nudimo nekoliko
jednostavnih definicija tegoba koje smo uključili u "Bontončić".
Epilepsija
- Bolest nije zarazna, a liječi se lijekovima koji malo smiruju
i uspavljuju, pa je to i razlog što su ta djeca povremeno nešto
sporija od druge djece. Zahvaljujući suvremenim lijekovima djeca
s epilepsijom više nemaju "velike napade", već se bolest
očituje kao povremeni, kratki gubitak pažnje, izgubljenost, dijete
se u nešto zagleda, ne zna gdje je, ne sjeća se što se dogodilo
prije nekoliko minuta i sl.
Astma
- Bolest nije zarazna, a liječi se lijekovim protiv alergije u obliku
pilula ili lijekovima u obliku spreja koji dijete uštrcava u usta
pomoću posebne pumpice. Sprej brzo opušta grč bronha, pa dijete
opet može normalno disati.Učenici u razredu kojeg pohađa astmatično
dijete trebali bi znati kako pumpica izgleda i gdje je dijete drži,
kako bi mu je mogli brzo dodati.
Dijabetes:
Djeca koja boluju od šećerne bolesti često moraju i tijekom nastave
pojesti neki keks ili neku voćku kako bi održala poželjnu razinu
šecera u krvi. Učitelj bi djeci trebao protumačiti kako ta bolest
mijenja razinu šecera u krvi, pa je treba umjetno održavati na poželjnoj
razini lijekovima ili/i posebnim načinom prehrane.
Tjelesni
nedostaci mogu biti posljedica trauma, preboljelih ili progresivnih
bolesti, pa bi u svakom konkretnom slučaju o tome trebalo razgovarati
s djecom. Bitno je da se djeci omogući da postavljaju pitanja kako
bi i na taj način mogla smanjiti eventualne strahove ili otpore
prema različitoj djeci.
Možda
bi bilo dobro svakoga dana, dakako u vrijeme koje vi smatrate najprikladnijim,
proraditi s djecom jednu ili dvije upute iz "Bontončića",
pa ga tako približiti djeci. Rad na "Bontončiću" može
se iskoristiti za općenito poticanje tolerancije prema različitostima
koje, npr., uključuju i djecu različite narodnosti ili vjere.
Budući
da je ovaj dječji bonton prvi pokušaj takve vrste u nas, sa zahvalnošću
ćemo prihvatiti svaku vašu sugestiju i prijedlog
za njegovo upotpunjavanje ili poboljšavanje.
|